Poláci v Pardubicích

V pondělí 27.března jsme se po čtyřech měsících znovu setkali s našimi polskými kamarády z výměnného programu v rámci minigrantu Visegrádské 4.  Dorazili do hotelu Labe o něco později, než bylo plánované, ale i přes menší komplikace jsme je s radostí přivítali u nás v Pardubicích a ukázali jim večerní město.

Oficiální přivítání proběhlo v úterý ráno ve škole, kde jsme Polákům předali malé dárečky a následně je provedli po škole. Nezapomněli jsme jim ukázat ani odborné učebny, kryt, laboratoř a podařilo se nám navštívit i některé vyučovací hodiny. Kluci byli z naší školy nadšení a moc se jim líbila. Program pokračoval v odborných učebnách ošetřovatelství, kde si kluci s naší pomocí a pod vedením p. uč. Jelínkové vyzkoušeli ustlat postel s ležícím pacientem či vyzkoušet stařecké brýle, jízdu na invalidním vozíku apod. a dále evropským kvízem v jídelně připraveným kanceláří Europe Direct. Následně jsme společnými silami připravili dárečky pro děti ze Svítání na páteční program a mohli vyrazit na prohlídku Pardubické nemocnice s exkurzí na oddělení rentgenu. Na každé odpoledne jsme se snažili vymyslet společné aktivity, například prohlídku města, návštěvu restaurace či hospody, kde kluci ochutnali české speciality.

Ve středu ráno jsme autobusem vyrazili do Opatovické elektrárny a následně do vodní elektrárny Hučák v Hradci Králové za doprovodu p. uč. Půlpána. Prohlídky byly zajímavé nejen pro kluky z technické školy, ale i pro nás. Před cestou zpátky jsme si prošli město a navštívili Bílou věž. Odpoledne jsem si zašli zahrát šipky, stejně jako v Polsku a pomohli klukům sepsat seznam českých dobrot, které by rozhodně měli ochutnat.

Návštěva našeho hlavního města Prahy samozřejmě nemohla chybět a ačkoli ve čtvrtek nebylo nejlepší počasí, i přes to jsme si dokázali výlet užít. Absolvovali jsme vyhlídkovou plavbu Pražskými Benátkami a vydali se dál za spoustou krásných památek, na které se Poláci moc těšili.

V pátek ráno jsme se sešli ve Svítání, kde jsme dětem nejprve ukazovali, jak se hraje kinball. Některé se nebály a zkusily si zahrát s námi, i těm nejmenším to šlo moc dobře. Poté jsme vytvořili osm stanovišť, které si děti postupně prošly a na konci každé z nich dostalo dáreček a plyšáka. 90 dárečků jsme společně připravili v úterý. Naši polští kamarádi přivezli sladkosti a my jsme doplnili dárky od našich sponzorů. Sportovní den měl obrovský úspěch jak mezi dětmi, učiteli tak i mezi kluky z Polska, pro které to byla první zkušenost práce s dětmi. Po skončení programu jsme se přesunuli do Nemošické hospody, kde nás čekal poslední společný oběd a předání certifikátů. Po dlouhém loučení kluci nasedli do autobusu a za vydatného deště se vydali  na cestu domů.

Celý výměnný pobyt nám všem přinesl spoustu nových zkušeností, posun v konverzaci v anglickém jazyce, a hlavně jsme poznali skvělé kamarády. Moc děkuji za úžasnou příležitost se tohoto projektu zúčastnit a za skvělý přístup učitelů, kteří trávili čas s námi.